Prevenirea dementei

Pana in prezent nu se cunosc mijloace sigure de prevenire a dementei. Se studiaza posibilitatea ca anumite masuri să reduca riscul de aparitie a bolii sau să intarzie declansarea ei.

 

Masuri dietetice:

Recomandari de dieta pentru prevenirea instalarii dementei Alzheimer (Physicians Committee for Responsible Medicine, Washington, 2013):

 

1.Reducerea aportului de grasimi saturate si grasimi trans

Grasimi saturate : grasimi solide de origine animala (reducerea consumului de carne rosie, lactate grase), nuca de cocos, palmier.

Grasimi trans : produse de patiserie, snack-uri, alimente prajite ; pe etichete apar ca “uleiuri partial hidrogenate”.

 

2.Legumele, leguminoasele (fasole, mazare, linte), fructele si cerealele integrale ar trebui sa fie baza dietei

 

3.Nucile sau semintele, consumate in cantitati reduse (30 g/zi) sunt o sursa buna de vitamina E

 

4.Vitamina B12 trebuie sa faca parte din dieta (carne de pui, oua, fructe de mare, somon, ton, cereale suplimentate cu vitamine).

 

5.Daca se administreaza vitamine, este de preferat utilizarea celor fara fier si cupru (cu exceptia cazurilor in care medicul recomanda asta).

 

6.Chiar daca rolul aluminiului in boala Alzheimer ramane o problema controversata si e cercetat in continuare, este prudent sa se evite utilizarea ustensilelor de uz alimentar care contin aceasta substanta.

 

Alimentatie bogata in acizi grasi omega 3 : somon, ton, hering, stridii, creveti, produse din soia (acizii grasi omega 3 sprijina regenerarea celulelor nervoase)

 

Adoptarea unui stil de viata sanatos :

-evitarea consumului de alcool si tutun

-evitarea stresului psihic prelungit

-respectarea orelor de somn (privarea de somn are efecte neurotoxice)

-prevenirea bolilor cardiovasculare

 

Tratarea afectiunilor medicale implicate in aparitia dementei :

-depresia

-diabetul zaharat (mentinerea glicemiei la un nivel normal), obezitatea (mentinerea greutatii la un nivel normal)

-bolile cardiovasculare, hipertensiunea arteriala,  hipercolesterolemia

 

Stimularea activitatii mentale :

Creierul nostru este activ pana la varste inaintate. Trebuie sa fie insa in mod regulat motivat si antrenat prin citit, scris, invatare de limbi straine, desen, muzica, dans, bricolaj, broderie, dezlegare de integrame, jocuri etc. Interactiunile sociale au si ele un rol important : mersul la teatru sau concerte, participarea la diverse activitati sociale.

 

Exercitii fizice :

Se recomanda minim 30 minute de exercitii fizice de 3 ori pe saptamana, dar si alte activitati fizice zilnice, in limitele proprii de efort.